Despre planul anti-criză

             Chiar dacă nu pare, România are un plan anti – criză. Din păcate, nu este planul ei. Ca şi în cazul tranziţiei, dominată de „terapia de şoc”, este un plan exterior României, nu ţine cont de nevoile şi de priorităţile noastre. Nu câştigăm nimic dacă ne ascundem după cuvinte şi nu recunoaştem realităţile.

            Nici un stat din lumea dezvoltată nu a dorit această criză, şi nici nu-şi poate reproşa decât un singur lucru: că a cedat presiunilor şi a redus controlul asupra modului în care funcţionează sistemul financiar. Acum statele trebuie să suporte consecinţele exceselor entităţilor private, luând bani publici de la scopurile lor obişnuite, şi folosindu-i pentru salvarea băncilor.

            Locul strategic pe care îl ocupă băncile în sistemul economic naţional şi global le oferă acestora puterea de a obliga pe toată lumea să plătească pentru erorile lor. Încetarea creditării(şi în multe ţări, inclusiv în România, este aproape imposibil să mai accesezi un credit, fie de consum, fie pentru investiţii) a dus la adevărate dezastre în industrii precum cea constructoare de automobile, de bunuri de larg consum, imobiliar. În alte industrii, precum cea aeronautică sau a turismului comenzile au scăzut dramatic.

            Multe dintre bănci afişează, în ciuda crizei, rezultate bune pentru 2008. Ceea ce dovedeşte faptul că, în cazul în care creditarea ar continua, economia are încă baze solide pentru a creşte. De aceea este importantă reluarea creditării. Dar în condiţii echitabile pentru toată lumea.

            Deşi nu cunoaştem încă valoarea totală a împrumutului de la FMI, eu cred că, indiferent ce s-ar fi întâmplat în economia românească, această decizie ar fi fost inevitabilă. Băncile nu au fost fericite că BNR le-a impus provizioane atât de mari. Acum profită de ocazie pentru a le reduce. Banii aceştia sunt incluşi în rezerva valutară a României. În teorie, împrumutul trebuie să fie folosit pentru a reface rezervele valutare ale BNR. Şi tot în teorie banii redaţi de BNR băncilor ar trebui să finanţeze economia, pentru a reveni la creşterea economică.

            Rămâne de văzut dacă schema asta va funcţiona. Multe bănci au fost inundate cu bani publici în Occident, şi cu toate astea previziunile sunt sumbre, iar FMI şi-a revizuit în minus prognozele. Probabil că nici la noi nu va funcţiona schema asta. Iar băncile româneşti, ce-i drept doar cu numele, şi unele nici cu acela, vor găsi mecanisme prin care să transmită banii în exterior, la băncile mamă.

            Aşa că rămâne întrebarea: după ce, împrumutându-ne de la FMI, vom fi salvat băncile, de unde luăm bani să salvăm economia  şi să relansăm creşterea economică? De la bănci? Greu de imaginat. De la UE? Pentru asta trebuie să avem programe fezabile, dar mai ales să găsim banii necesari co-finanţării acestor proiecte. De la BM , de la BERD? Poate, dar cere timp şi multă birocraţie.

            În acest context trebuie citite recentele poziţii ale PSD în legătură cu negocierile cu FMI. Suntem puşi cu spatele la zid, asta e o realitate. Dar oamenii nu trebuie să sufere. De aici cele şapte condiţii ale PSD. E bine de reamintit care sunt ele:

1. banii obţinuţi de la FMI să finanţeze sectorul public şi nu sectorul privat;

2. măsurile pe care le stabileşte acordul cu FMI nu trebuie să conducă la reducerea locurilor de muncă;

3. asigurarea resurselor pentru sistemul public de pensii şi asigurarea corelării creşterii veniturilor cu inflaţia;

4. relansarea creditării;

5. acordul cu FMI să nu întârzie în nici un fel accesul României în zona euro;

6. transparenţa acordului cu FMI;

7. resursele bugetare deţinute pentru investiţiile publice în domenii precum educaţie, sănătate sau transporturi nu vor fi afectate de acest acord cu FMI şi vor fi abordate într-o filozofie bugetară multianuală.

            Ele reflectă preocupările pentru reducerea costurilor sociale ale acestui împrumut, care ne va reduce, în anii viitori, când va trebui returnat, resursele pentru dezvoltare. De salutat este şi ideea înfiinţării unui Consiliu pentru Relansarea Economică, pus sub auspiciile Parlamentului, şi care să genereze politici publice în domeniu. Parlamentul este locul în care se poate construi şi consensul care să permită elaborarea şi semnarea unui Pact Social Naţional pentru Depăşirea Crizei, în care fiecare parte semnatară: partide, sindicate, patronate, organizaţii ale societăţii civile, după modelul „Spiritului de la Snagov”, să-şi asume partea sa de responsabilitate şi costurile ieşirii din criză. Acest Pact trebuie construit în jurul obligaţiei de solidaritate naţională şi de împărţire echitabilă a costurilor politice, sociale şi economice ale crizei.

           

Anunțuri

22 de gânduri despre “Despre planul anti-criză

  1. Corina,
    Nu vreau să par pisălog, dar nu mă pot abţine.
    De ce ne tot fluturaţi noua cele 7 condiţii…Noi suntem cei care să luăm atitudine?..Noi suntem cei care ar trebui să ţinem cont de ele? Fireşti, pe fondul lor, cele 7 condiţii pretinse de PSD sunt tăvălite prin toată mass.media fără ca pe cei ce „lucrează” acordul cu FMI să-i doară vreo unghie de ele. Îmi cer scuze, dar aşa se vede de pe la noi.
    Discuţia e amplă, dar sunt convins că ai înţeles ce vreau să subliniez.

    Respectuos,
    Petruţ

  2. Buna seara , Corina. La t.v. s-a anuntat ca val.imprumutului de la FMI, va fii de 19-20 mld euro. In jur de 12mld.de la FMI, restul de la BERD, BM, etc. Nimeni nu vorbeste in schimb de dobanda la acesti bani, vom reusii in doi ani sa returnam acesti bani? Ce avantaje , ce dezavantaje vom avea?
    O seara buna in continuare. cu respect, Mihaela.

  3. succes la europarlamentare! Sincer, meriti. cine a fost interesat a vazut cine a muncit la Bruxelles.
    Referitor la textul de mai sus : chiar crezi ca bocii , videnii, pogenii si alti cotroceni ( numai asa imi place sa le spun) iau in vedere solutiile PSD ?
    Pe ei cred ca nu-i mai intereseaza decit sa faca „fata” la alegerile prezidentiale. Daca nu cistiga Zeus al doilea mandat, s-a zis cu partidul lor elitist !

  4. Mi-e teamă că banii luaţi de la FMI sunt ca şi pierduţi, pentru că nimeni nu pare să aibă un plan logic şi cu etape stabilite.

    Eu cred că prioritatea acestei perioade este un consiliu al celor trei mari partide politice din care să rezulte un plan politic român care să fie ferit de şicane instituţionale şi să meargă înainte indiferent ce se întâmplă în alegeri.

    De exemplu, mă gândesc cu groază ce se poate întâmpla în politica românească în eventualitatea că la alegerile prezidenţiale se va schimba preşedintele. Se vor duce lupte pentru instaurarea unui nou premier, vor începe iar negocierile, se va face probabil o alianţă PSD-PNL, iar împărţirea posturilor… încă 6 luni sacrificate. Plus că în campaniile electorale clasa politică va merge în teritoriu…

    Chiar nu este momentul pentru aşa ceva, este practic imperativ un program care să-şi urmeze cursul indiferent ce schimbări politice ce se vor întâmpla.

    Rămâne de văzut dacă politica românească va poseda această maturitate.

  5. Din pacate, asa cum spuneti, nimeni nu spune cum se vor cheltui acesti bani si daca vom fi in stare sa ii dam inapoi fara ca viata sociala a oamenilor sa fie afectata – Mihaela are mare dreptate. Este cel mai mare imprumut extern din intreaga istorie a Romaniei. Cred ca este nevoie de maturitate – cum spune si Bibliotecarul.
    Matilda, multumesc pentru aperiecieri. Ai mare dreptate, din pacate, alegerile prezidentiale sunt adevarara miza aici.
    Exasperat, am citit articolul, dar nu stiu ce sa spun. Multumesc pentru comentariul tau.
    O seara frumoasa!

  6. Asta este. Daca acest guvern n-ar nici un program de guvernare ( si acum se vede ca n-are ), ne fac altii un plan anticriza dupa capul si interesele lor. Concluzia e aceasi : partidele n-au oameni competeni.

  7. Doamna Cretu in primul rind un detaliu: stie cineva cu ce garanteaza statul Romania un imprumut de 20 miliarde euro? Care sunt bunurile statului care pot fi evaluate la nivelul unei astfel de garantii?
    Daca nimeni nu spune cum vor fi cheltuiti banii, atunci imprumutul sa nu fie aprobat pina ce nu va exista in scris modul in care va fi cheltuit fiecare banut, iar cheltuirea banilor sa fie supravegheata de o comisie parlamentara, in conformitate cu planificarea scrisa. Daca nu, atunci parlamentul si partidele sa ceara presedintelui ca imprumutul sa fie aprobat prin referendum si nu prin vot parlamentar, iar poporul sa voteze cum vrea el, fiindca el va plati acesti bani.

  8. Zeus, cabinetul „privata” PD-L si FMI-ul

    Deunazi, maestrul Cristoiu, intr-un articol foarte bine argumentat logic, ne-a luminat asupra locului in care presedintele tarii face pipilica si anume in capul PSD-ului.
    A fost insa nevoie de anuntarea candidaturii ilustrei „politician” EBA ca independent, dar sustinut la greu de PD-L la europarlamentare, pentru ca romanii sa afle si destinatia celorlalte reziduuri alimentare, prelucrate de stomacelul prezidential, respectiv iubitul nostru presedinte face cachita (treaba mare) in capul PD-L.
    Pana acum stiam doar de destinatia de carpa de sters vase a acestui partid, dar iata ca avand remarcabile rezerve de partid, bine gestionate, el poate servi si drept latrina cotrocenista.
    Acest lucru explica de ce respectivul partid, „de bunavoie si nesilUit de nimeni”, renunta la un procent important din voturile cu care ar fi fost cadorisit de alegatori si pe baza carora si-ar fi putut pemite trimiterea unui numar mai mare de parlamentari la Bruxelles, de dragul odraslei siliconate si gangave pusa pe cuceriri politice.
    Pentru a nu fi considerati totusi nedrepti cu calitatile native de politician ale EBA-ei, trebuie mentionat aici trecutul revolutionar ilegalist al micutei, trecut care devanseaza de departe (2 ani de zile-de la 12 ani, conform propriilor memorii-) pe cel al fostului dictator Nicolae Ceausescu( de la 14 ani).
    Membrii si „conducerea” PD-L-ului sunt mai dependenti ca existenta politica de asimetric, decat narcomanii de doza zilnica de drog.
    Altfel nu se explica acest servilism jalnic de sorginte feudala, aceasta lipsa de verticalitate si identitate politica, manifetata in fata unor capricii de copil rasfatat, capricii pe care taxu le satisface intocmai si la timp, in detrimentul interesului de partid si in paguba unor candidati probabil mult mai valorosi decat juna ajunsa model de inspiratie pentru ironiile sardonice, nu numai a mass-mediei autohtone, ci mai recent si a celei internationale.
    Tin minte ca, la varsta adolescentei, am avut ocazia sa vad pe coperta prestigioasei reviste Paris Match, o fotografie nud a dictatorului Idi Amin, iar din articolul care insotea aceasta fotografie cititorul putea afla despre inclinatiile sado-masochiste si de canibalism ale acestuia, exercitate asupra numerosului harem international cu care se dotase.
    La maturitate imi este dat sa vad in paginile unor la fel de prestigioase publicatii internationale, adevarate pictoriale, reprezentand-o pe viitoarea europarlamentara EBA, surprinsa de camera cvasi-nud, intinsa in pozitii lascive pe armasari aflati tolaniti in repaos erotico-idilic pe campiile mioritice.
    Pictoriale care sunt insotite de comentarii ce numai elogioase nu pot fi considerate.
    Cu o asemenea imagine despre viitoarea „clasa politica” de nivel european si pe fondul izolarii „lazaretice” a Romaniei, cu care ne-a pricopsit asimetricu’ in plan international de cand a venit la putere, nu mai reprezinta o surpriza faptul ca mai marii din umbra ai finantelor mondiale ne considera „untermenschen”, carne de tun, buna sa robeasca in prostie pentru a finanta din imprumuturi luate de la FMI, sucursalele bancilor lor din tara noastra, in urma crizei care bantuie lumea de la o vreme.
    Ceea ce este mai tragic in toata afacerea consta in faptul ca, un sondaj fulger efectuat la nivelul poporului manelisto-telenovelistic basescian o situeaza pe prospat anuntata la candidatura, pe un incredibil loc trei, inaintea PNL, in ceea ce priveste intentiile de vot ale mancatorilor de seminte de la peluza, baietilor de cartier si tatelor de mahala.
    Daca pana la aflarea rezultatelor acestui sondaj imi crestea inima de bucurie cand vedeam indivizi mai prosti ca mine, astazi doinesc a jale cand ma gandesc ca fac parte dintr-un popor a carui majoritate este bantuita de morbul sinuciderii nationale.

  9. Pingback: Dragă PSD-ule « Oana Stoica Mujea

  10. Urmaresc acest blog cu interes de cand s-a lansat. Felicitari, dna Corina Cretu, fie si pentru faptul ca asa avem un contact cu unul dintre reprezentantii nostrii in PE!
    As vrea sa comentez un singur aspect. Solutia de fond a PSD as putea-o caracteriza drept „relansarea creditarii si apoi lucrurile vor revenii la normal”. Or, asa ceva denota o mare saracie de oferta intelectuala din partea stangii.
    Problema nu e doar stoparea creditarii din cauza unor laxe reguli de supraveghere si reglementare, ci o problema de sistem a capitalismului, oriunde in lume si la noi.
    De aceea, de la Stanga ar trebui sa fie un minim de constructie de alternativa, nu revenirea la o economie bazata pe credit si, in fond, consumerism. Este evident ca de vreo doua-trei decenii Stanga in general, si cea din Romania in particular, nu a mai produs nimic, nicio viziune alternativa. S-a multumiot in cel mai bun caz sa administreze mai bine, ceva mai echitabil acelasi sistem.
    PS Succes la euro-parlamentare!

  11. De efect primele doua propozitii din dechidere!
    Cat de mult o sa ne coste lucrul asta si de ce Romania nu este capabila sa aibe propriul plan ? Multumesc.

  12. In fiecare scorbura era asezat un ZEU
    Daca se crapa o piatra,repede era adus
    si pus acolo un ZEU.
    Era de ajuns sa se rupa un pod
    Ca sa se aseze in locul gol un zeu,
    ori, pe sosele, sa apara in asfalt o groapa,
    ca sa se aseze in ea un ZEU.
    O, nu te taia la mana sau la picior,
    din greseala sau dinadins,
    De indata vor pune in rana un ZEU,
    ca peste tot, ca pretutindeni,
    vor aseza acolo un ZEU
    ca sa ne inchinam LUI, pentru ca EL
    apara tot de se desparte de sine.
    Ai grija, luptatorule, nu-ti pierde
    Ochiul,
    pentru ca vor adduce si-ti vor aseza
    in orbita un ZEU
    si EL va sta acolo, impietrit, iar noi
    ne vom misca sufletele slavindu-L
    slavindu-L ca pe straini.
    -Nichita – Elegia a 2-a Getica-

  13. Corino, ti-au spus Basea si Boc de 10 ori pentru ce vor fi folositi banii. Si cum adica sa-i dai inapoi fara costuri sociale???? Evident ca ii dai cu costuri sociale, returnarea oricarui imprumut presupune costuri sociale cand este vorba de Romania. Cum vrei sa-l inapoiezi cand mergi pe deficit din ’90 pana in zilele noastre? Concentreaza-te.

  14. Deficitul de cont curent care vine masiv din urma, productia a scazut dramatic in ultimii ani, exportul a scazut si nu stiu cum si cand se va relansa. Anul trecut serviciile, constructiile, agricultura, banii proveniti de la cei care lucrau in strainatate si investitiile directe, acestea au sustinut cresterea economica si PIB-ul Romaniei. Anul trecut a fost un an foarte bun pentru Romania, dar s-a cheltuit mult, fara chibzuinta, nu s-a economisit nimic si din septembrie a venit criza care se adanceste.
    Romania a mai rambursat datorii externe, dar in conditii in care exista productie, exista export, iar atunci oamenii au trait cele mai grele timpuri.
    Am auzit niste expuneri la radio apropos de banii imprumutati de la FMI: se punea problema impartirii banilor intr-o maniera puerila. Am impresia uneori ca unii oameni repeta niste cuvinte a caror semnificatie le este necunoscuta. Acesta mi se pare a fi cel mai periculos lucru la noi in acest moment: nestiinta, lipsa de pregatire de specialitate.
    Corina draga, mi-am permis si eu sa-mi spun of-ul aici la tine.
    Iti doresc un week-end linistit!

  15. @”forevargrin”(sa-mi scuzati impertinenta)

    deficit de cont curent
    2000 -5,8%
    2001 -5,5%
    2002 -3,8%
    2003 -5,8%
    2004 -7%
    2005 -10%.
    2006 -9%
    Nu stiu daca sunt adevarate procentele dar sa presupunem.Deci:

    Fata de anul 2000 in anul 2006 a crescut deficitul cu 8.7%…. deci adunat „una peste alta” in 2006 avem 14.2 %.In anul 2000 pesedeaua a preluat conducerea de la nu stiu care alianta cu nu stiu cite zeci de mii de specialisti.
    Va intreb: cum a fost posibil acest deficit?
    Bine,bine …deficit(cont curent si bugetar) dar a incercat cineva sa reduca acest deficit sau a fost nevoie de FMI?
    Cit de raspunzator este un guvern si cit de „nevinovati” sunt cetatenii?
    Pai in anul 2004 existau state care „traiau” din excedent.
    Ok.”Iei” cu „iei” noi cu noi.Pai daca vine unul si te momeste sa te arunci pe geam,tu ce faci te urci la 8+1 si sari de pe terasa?
    Dv credeti ca asa creste speranta de viata sau se diminueaza mortalitatea?

    Toate guvernele sunt vinovate,fara doar si poate.La fel si cetatenii.
    Cind apar „miscari” sociale?Cit de rapid sunt „rezolvate” si cum?

    Intr-adevar Romania are mai multe handicap-uri:populatia „imbatrineste” mult prea repede,este prea bolnava,suporta prea multe taxe,etc…..dar nu se justifica incompetenta.Un incompetent se distinge repede.Motive?O mie,dar……….de plata cine plateste?Incompetentul?Nu si stiti de ce?Pai este aparat de …constitutie,deoarece nu poate fi judecat pentru optiunile politice.

    Stiti ce faceti dv acum?
    Justificati oarecum extirparea coruptiei si incompetentei.Asa ceva se elimina greu.
    „Anul trecut serviciile, constructiile, agricultura, banii proveniti de la cei care lucrau in strainatate si investitiile directe, acestea au sustinut cresterea economica si PIB-ul Romaniei.”- sunt inscrisurile dv.

    1.Care constructii?Blocurile?-sunt realizate pentru cetateni.
    2.Agricultura?-foarte putin.Agricultura se foloseste la hrana zilnica.Nu cred ca a existat export pe acest domeniu.Probabil vreun recuperator de TVA.
    3.banii proveniti de la cei care lucrau si lucreaza in strainatate?-pai astia au fost folositi ,in general,pentru traiul zilnic pentru restul membrilor familiilor si la „investitii”
    4.investitiile directe?-cite fabrici si uzine?ce specific au aceste fabrici si pentru cine si ce lucreaza?

    Concret: cit import si cit export?
    Romania este deficitara la prea multe capitole.Unul iese in evidenta:capacitatea de intelegere.Nu prea merge „cere si ti se va da”.
    Cu cit un politician face mai multe smecherii cu atit „iel ieste” mai mediatizat si mai stimat.Prin smecherii va rog sa intelegeti si faptul ca „da” ceva populatiei.Acel „da” este o utopie.Iar daca se accepta atunci avem o lipsa acuta de „capacitatea de intelegere”,adica prostie.

    Va multumesc

  16. Corina,
    Cu tot respectul, e tot mai limpede că-i doare-m bască de amărât popor pe-aceşti terchea berchea de se intitulează politicieni şi mă refer la clica băsesciană dar şi la oportuniştii şi ” ciorba de potroace ” a celor propulsaţi de baroni locali, indiferent de coloratura politică. Promovarea nonvalorilor,ridicarea ticăloşiei şi-a prostiei la rang de virtuţi, forţarea şi impunerea scoaterii pe tuşă a adevăraţilor Politicieni, e unul din motivele ce ne-au adus în această situaţie de deznădejde. Avem nevoie de competenţă, păi să reuşim să fim uniţi şi organizaţi să putem impune oamenii potriviţi la locurile potrivite, că de zăuşi, lătrători, promisiuni, vorbe, suntem sătui. De privelişti gen Lenuş şi Elencu tatii ne e scârbă, ţara arde şi-astea cotcodăcesc şi-şi expun nurii şi zmintelile făcându-ne de panaramă în întreaga lume, acesta e ” tabloul mioritic ” dăruit nouă, românilor de către băsea-vodă în aceşti ani, că-l ” doare ” de noi….
    S-o spunem pe limba română : băsescu ne-a vândut, nu importă cui, ci faptul că NU interesele României , ale românilor le urmăreşte, spune tot şi se impune să fie grabnic debarcat ŞI scufundat cu ” bărci ”, ” şalupe ”, ” vâsle ”, etc, cu tot ! Secretizarea aceasta aberantă a discuţiilor cu FMI ar trebui să fie vălul ridicat de pe ochii românilor , care români să-şi pună foarte serios întrebarea : de ce să fim la mâna FMI, de ce băsescu minte, de ce îşi vede băse DOAR de propriile interese, ce urmăreşte Boc-Poc cu adevărat, etc, etc . !
    Sunt de acord cu tine, românii trebuie să cunoască poziţia PSD ! De ce să nu .. ? Atitudinea PSD să vedem care va fi, de ea depind atâtea, nu ?
    Un sfârşit de săptămână Senin şi numai bine, Corina !
    respecte şi preţuire,
    Sibilla
    P.S. Sper să ignori atitudinea şi modul de ” adrisare ” al unor piţifelnici cu DOAR aere de atotştiutori şi iz de superioritate, apropo de lumea civilizată pe care-o tot afişează… nu merită decât să fie ignoraţi ! Să-şi dea cu brăcinari-n lături în văzul lumii, să guiţe firişiţi la vălău, asta e tot ce pot, sărmanii… Lipsa de politeţe ţine până la urmă de cei 7 ani de-acasă, iar opiniile diferite şi argumentate trebuie să vizeze dialoguri constructive NU monologuri cu damf de factori perturbatori şi satisfacerea unor neputinţe prin intermediul uzului de impertinenţă . Cu tot respectul, ori ignore, ori tranşant readuşi pe linia de plutire … ce mai urmează : ” bă, Corino ” ?… sincer, m-a întristat şi încă mai sper să fi fost o scăpare, o reacţie, dar, se impun nişte scuze…
    P.P.S. Iată model băsescian- ” ţigancă împuţită ” … să fie Doar sursă de inspiraţie sau … mai mult ? Nu că m-ar mira…

  17. Un imprumut de asemenea dimensiuni si cu atatea implicatii asupra viitorului nostru, al tuturor, ar trebui sa faca obiectul unui alt tip de discutii. E momentul inclusiv sa privim in urma, ca sa vedem unde am gresit. Dupa cum spunea si Forevergreen, nu s-a economisit nimic, desi am avut o perioada de crestere economica. Iata ca Bulgaria, desigur si sub influenta disciplinei germane, nu se afla in aceeasi situatie. Victor se mira ca punem problema costurilor sociale ale acestui imprumut. Tocmai de aceea dorim o analiza cat mai precisa in acest sens, inclusiv a necesitatii acestui imprumut, pentru ca nu e normal sa fie impovarata populatia. DSN a sintetizat foarte bine esenta problemei: cat de mult o sa ne coste si de ce nu avem propriul plan? In acest context, Iulian are dreptate cand pune problema obligatiei stangii de a oferi o viziune alternativa. Propunerile noastre, cred eu, indica un alt mod de abordare a problemei, mai aproape de nevoile oamenilor. Politica doar la nivel macro si cu cifre abstracte e orice, numai politica nu, cata vreme nu tine cont de ceea ce-l doare pe cetatean. Nu pot, insa, sa fiu de acord cu critica adusa stangii romanesti postdecembriste. Nu vreau sa redeschid discutia pe tema aceasta, dar despartirea de dictatura comunista, stabilitatea in tulburii ani 90, relansarea economica si integrarea in structurile europene au fost gestionate de fortele de stanga, asa cum s-au cristalizat si cum au evoluat ele in aceasta perioada. Poate e util sa mai comparam din cand in cand bilantul guvernarii CDR sau al celei PD-PNL cu acelea ale partidului nostru, care a instalat tara pe orbita europeana si i-a dat echilibrul de care avea nevoie. Toate acestea exprima o viziune si un efort de a construi, nu doar de a demola, asa cum le sta altora in fire.

    Mi-a placut comentariul lui Marcus si poezia lui Nichita, postata de Valentin Vasilescu. Nu cred, insa, ca trebuie generalizat in legatura cu competenta oamenilor din partide. Problema e, poate, unde e locul acestor oameni in cadrul partidelor? Am retinut si propunerea Instalatorului, care cred ca ar trebui avuta in vedere: referendumul pentru aprobarea acestui imprumut. Elvetia supune orice problema de interes cetatenesc major votului alegatorilor. Nu zic ca trebuie neaparat sa facem asa, dar e un lucru care ar putea fi luat in discutie. Ma tem, insa, ca ar deveni pretext de rafuiala politica, nu de dezbatere economica si sociala. Bibliotecaru are dreptate cand vorbeste de nevoia de coerenta, dar nu cred, pe de alta parte, ca trebuie sa incepem sa ne temem de posibilitatea schimbarii presedintelui doar de dragul continuitatii. Ca sa continuam ce? Si am sa ma refer imediat la un subiect care mi se pare destul de grav, pentru a nu-l trece sub tacere. Inainte de asta, insa, doresc sa-i multumesc foarte mult Oanei Stoica-Mujea pentru gestul ei de sustinere.

    Asa cum observa Matilda, noi discutam despre solutii la o situatie grava din punct de vedere economic si social, iar partenerii nostri de guvernare au, din cate se vede, o singura preocupare, si anume electorala. Declaratiile din ultima vreme ale presedintelui Basescu si ale liderilor PD-L si modul in care au inteles sa abordeze discutiile despre acordul cu FMI arata ca nu exista inca un parteneriat corect si egal la nivelul coalitiei guvernamentale. Afirmatiile d-lui Vasile Blaga de astazi nu fac decat sa exprime explicit acest mod in care PD-L se raporteaza la PSD. Spusele sale pot fi gasite pe siteul Mediafax, nu am de gand sa le reiau pe blog: http://www.mediafax.ro/politic/blaga-nu-am-vazut-un-lucru-bun-inceput-de-geoana-si-dus-pana-la-capat.html?1687;4066697

  18. Daca (Doamne fereste!) Zeus cistiga in toamna, PSD va fi debarcat de la guvernare. Acum este nevoie de votul oricarui cetatean, pentru „CEL CARE ARE INTOTDEAUNA DREPTATE”. Iar confuzia cu Alianta pentru Romania ii slujeste perfect! PSD va pleca, dar imprumutul, care a suscitat atitea controverse, va fi semnat de guvernul Basescu-Geoana, deci sub o umbrela asa-zis legitima, care va fi amintita romanilor ori de cite ori se vor auzi voci interogative. Despre cum vom achita acest imprumut, care vor fi costurile sale, tot la guvernul bipartit se va raporta. Ma tem ca dlui.Geoana sa nu-i scada vigilenta…

  19. excelenta ideea de a posta poezia lui Nichita Stanescu ! Apropos de Nichita Stanescu, pe 31 martie dna Udrea va da ” o fuga” pina la Ploiesti ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s