„Nu avem dreptul să-i uităm pe copiii maidanului moral!”

Din Pastorala la Nasterea Domnului a Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Bartolomeu Anania

Sărbătorile de iarnă sunt, aşa cum am văzut zugrăvit în universul colindelor noastre, o superbă celebrare a purităţii. Naşterea Domnului din Preacurata Fecioară, prospeţimea Anului Nou, apele sfinţite ale Bobotezei, îngerescul chip al Sfântului Ioan, colindele, datinile, bradul de Crăciun, toate sunt menite să ne sustragă mizeriilor endemice şi să ne aducă aminte că, cel puţin două săptămâni din an, putem fi mai buni la inimă, mai frumoşi în gândire şi mai curaţi la suflet.

Din păcate, există printre noi destui creştini care sărbătoresc un Crăciun fără Iisus, o Bobotează fără aghiasmă, un Sfânt Ion fără Ioan şi, mai ales, un An Nou într’un revelion perpetuu, fără sfârşit, condimentat cu narcotice vaporoase, straie impudice şi aburi etilici. Nimic alarmant, dacă o astfel de petrecere în lanţ nu s’ar contura ca mod de viaţă al multora din tinerii noştri de azi, fără nici o apărare legiuită într’un mediu din ce în ce mai agresiv şi mai dizolvant.

Pornind de la premiza că planeta noastră este opera lui Dumnezeu, sunt un partizan al mişcărilor ecologiste, care nu-şi propun altceva decât refacerea şi menţinerea pământului în toată puritatea, frumuseţea şi rodnicia lui. Nu am auzit însă de un ecologism spiritual, de un curent împotriva poluării sufletelor tinere, sistematic agresate de libertinajul mediatic care le inculcă gustul pentru vulgaritate, pornografie, violenţă şi desfrâu. Or, gustul viciat devine mentalitate, iar mentalitatea deviată răstoarnă valorile, consfinţind anormalitatea drept normalitate, în interiorul unei libertăţi prost înţelese şi rău folosite. Aceasta, însă, nu exclude neputinţa de a înţelege libertatea în sensul ei profund şi adevărat. Cum am înţeles-o noi? Libertatea de a nu mai respecta regulile de circulaţie rutieră, libertatea de a devasta adăposturile din staţiile de autobuz, libertatea de a fi dezmăţaţi, libertatea televiziunii de a afişa neruşinarea, libertatea presei de a cultiva limbajul mitocănesc, calomnia şi asasinatul moral, libertatea copilului de a-şi sfida părinţii, libertatea mamei de a-şi ucide pruncul nenăscut, libertatea legii de a consfinţi anormalul drept normal, libertatea sindicalistului de a impune legea ciomagului, libertatea patronului de a-şi ascunde veniturile, libertatea frontierelor de a înstrăina bunuri culturale şi de a asigura invaziile nocive de tot felul, libertatea insului de a crede că poate oricând să facă ce vrea… Nu este liber cel care poate să facă şi să spună ce vrea, ci este liber cel care spune şi face ceea ce trebuie şi ceea ce este cuviincios.

Avem o lege pentru protecţia copilului, dar ea nu se resimte şi pe micul ecran, şi cu atât mai puţin în şcolile publice unde funcţionează, obligatoriu, aşa-zisele programe de sănătate care-i învaţă pe copii cum să îmbătrânească vertiginos prin depravare planificată. Avem o lege antidrog, dar nu şi una antidezmăţ. Avem o lege anticorupţie, dar nu şi una antiseducţie. Avertismentul antialcoolic devine timid şi neputincios în vecinătatea imediată a beţivului proclamat erou. Ora de religie nu poate face mare lucru dacă eforturile Bisericii nu sunt sprijinite de instituţiile statului, de societatea civilă şi, nu în ultimul rând, de presă. Ne interesează copiii străzii, dar nu avem dreptul să-i uităm pe copiii maidanului moral. Astăzi suntem într-o febrilă căutare de soluţii împotriva crizei şi a sărăciei, dar nu vom face nimic fără remediile spirituale împotriva acestei crime lente şi bine studiate care distruge conştiinţa tinerilor.

Zadarnic curăţim pământul de gunoaie dacă-l vom lăsa populat cu oameni deformaţi şi mutilaţi sufleteşte.

Anunțuri

17 gânduri despre “„Nu avem dreptul să-i uităm pe copiii maidanului moral!”

  1. M-a impresionat mesajul tau, pentru ca un adevarat social-democrat, om de stinga, nu poate decit sa aprecieze invataturile crestine, care vin in apararea celui oropsit, a celor multi si saraciti de o mina de bezmetici, care, in numele „libertatii”, incalca toate normele morale. De fapt, acesta este unul din punctele de plecare a criticii sistemului capitalist si a democratiei moderne: propagarea imoralitatii ce deriva din numeroasele „libertati”.

    Discutia despre credinta si Biserica trebuie separata. Din punctul meu de vedere, o intoarcere la dogma religioasa in stat ar fi o sabie cu doua taisuri. La fel si sprijinirea Bisericii de catre stat. Separatia intre stat si Biserica nu este valida decit daca biserica se auto-finanteaza. Iar cind statul finanteaza biserica prin buget, asa cum se face in Romania, te intrebi totusi ce rol are sau vrea sa aiba Biserica (ortodoxa) in stat si in viata politica. Faptul ca mai toate pardidele romanesti curteaza Biserica ortodoxa pentru mine e un semnal ingrijorator, pentru ca amesteca o institutie religioasa in viata politica, in interes politic (voturi, joc de putere etc).

    Pe de alta parte insa, ma intreb de ce totusi Biserica nu a reusit sa influenteze societatea romaneasca pentru a deveni mai morala? Sa fie vorba doar de lipsa finantarii? Sunt state avansate economic in lume in care biserica nu are un rol definit in stat, si nu este finantata de stat, si totusi poti detecta un alt nivel de moralitate al cetatenilor. De aceea nu pot sa trag concluzia ca liberalismul in sine ar fi singura cauza a decaderii morale.

    Cred ca in primul rind e vorba de educatie, in scoala si in familie. Si de cea religioasa, dar fara a o impune ca obligatie. In al doilea rind e vorba de securitatea familiei, din punct de vedere economic (venituri). In al treilea rind e vorba de comunitatea unde traieste acea familie, de bunastarea intregii comunitati. Si nu in ultimul rind e vorba de capacitatea manageriala a administratiilor locale, regionale etc. Doar o imbinare pozitiva a acestor cerinte poate duce la un nivel mai ridical al moralitatii cetatenilor.

    • 1. Dna. Cretu nu are copii ( nici macar adoptati) asa ca habar n-are ce-i aia
      2. cand un politician (oricare ar fi el) vorbeste de copii poti fi sigur ca sunt vorbe goale
      3. „UN OM de stanga ” nu da doi bani pe biserica pentru ca dogma vine exact in contra „ideilor” de stanga. Neaga existenta lui Dumnezeu si altele pe acelasi registru.
      4. Toate tarile civilizate aloca fonduri bisericii.
      5. Decaderea morala (datorata liberalismului ) se accentueaza tocmai datorita lipsei de impact a religiei. Adica : liberalismul sprijina, promoveaza concurenta si acumularea de bunuri (explicatie simplista, adaptata imprejurarii) iar religia determina ( impinge) pe cei bogati sa-si ajute semenii
      6. Cu persoane ca dumneata curand s-ar putea s-o vezi pe Corina cu burka

      La multi ani , stangaciule

    • Dragul meu domn ‘american’, nu ar fi mai simplu să nu îi lăsaţi pe tineri să se uite la televizor…pînă nu împlinesc 30 ani?? Pînă atunci, cumpăraţi-le cărţi şi trimiteţi-i la şcoală..eu asta am făcut, să ştiţi!!(la fel de valabil şi pt. internet)

      • Un pic cam tarziu, sunt „mosh” deja 😀
        Dar ideea cu votul NUL este interesanta. Sigur ca in Romania va fi imposibil de implementat.
        La multi ani !

  2. Pingback: Romania are cu 25% mai multi angajati in MAI decat media europeana. E acesta vreun semnal privind un nou val de disponibilizari? « Omnia mea mecum porto

  3. Pingback: Doar America este de vină/Only America is guilty « Popateapa's Blog

  4. @emanuel deleanu, pe scurt, ignor punctele insinuante sau declarative din raspunsul tau. Nu sunt specialist in finantarea bisericiilor. Exista cel putin in America de Nord o dezbatere pe tema asta. Am inteles ca Administratia Bush a permis finantarea organizatiilor religioase din bani publici. In Canada sunt finantate scoli publice catolice din bani publici. Dar dezbaterea cred ca merita atentie intr-o perioada de revenire rapida in spatiul ocupat pina acum de stat, de catre religia organizata.

    La Multi Ani!

  5. 2010 – anul în care mitocanul băsescu Traian s-a răzbunat pe români !
    2011 – anul în care fufa blondă care se intitulează urmaşa mitocanului, se pregăteşte de campanie, pe banii grei, tăiaţi de la * prostime *, pompaţi în curul şi decolteul fufei, pardon, * soarele * pedelacheilor.
    Tăcem din gură
    Din tot, ne-a mai ramas aieve,
    acest zid grav, aceste dreve.
    Crunt ferecati în piatra dura
    cu pumnii strânsi, tacem din gura.
    Tacem, parc-am tacea de veacuri
    ca niste funduri vechi de lacuri.
    Si ferecat în bezna sura,
    de mii de ani, tacem din gura.
    Ei: ziduri, lanturi, temnicerii,
    noi, numai cremenea tacerii.
    Ei, biciuri cu batai si ura,
    noi, urias înghet pe gura.
    Deasupra vremii si genunii,
    tacem ca spinii si taciunii.
    Tacem ca lama de custura,
    tacem mereu, tacem din gura.
    Ne linge frigul pe ciolane,
    ei, foame, cuie si ciocane
    si orice zi e-o muscatura.
    Scrâsnind din dinti, tacem din gura.
    Tacem ca lacatul pe use,
    tacem ca focul sub cenuse,
    tacem… dar noaptea sub celule,
    vuiesc torente nesatule.
    Un zgomot bubuie departe,
    se darma parca ziduri sparte
    si parca lanturi cad în zgura.
    Noi asteptam, tacem din gura.
    ( Radu Gyr – Închisoarea Aiud )
    Se tot acumulează… ură ? Vuiesc… vuiesc prea surd ? vuiet de … ură ?… continuăm, tăcem din gură… Până-ntr-o zi… sătui de toate, toţi, minciună…
    Continuăm… tăcem din gură… deasupra ţărişoarei, nori… De ură.
    Ei semănat-au vânt de ură şi tot ei, culege-v-or … furtună…
    http://sfinx777.wordpress.com/2010/12/27/noi-asteptam-tacand-din-gura/

  6. In toate societățile sunt persoane marginalizate, în special copii. Cu toate acestea România este în frunte,alături de Rusia și tarile fost sovietice! Asociațiile umanitare nu pot face totul asa ca politica statului trebuie sa fie îndreptat spre ajutorarea acestora, spre reintegrarea lor în societate.
    Dar statul Roman ne vinde și pe cei încă în putere!
    http://popateapa.wordpress.com/2010/12/28/acordarea-cetateniei-ungare-va-reunifica-natiunea/

  7. @emanuel deleanu Am mai avut noi o controversa d-le „monarhist”! se vede ca ai Ochelari de cal asa cum ii are și șeful tău,Băsescu! Oare de ce un om nu poate vorbi despre copii ,chiar dacă nu-i are? Cât privește doctrina Sociala, a oamenilor de stânga, nu este una și aceeași ca doctrina comunista,unde prin statut recunoșteai orientarea ta spre ateism! In orice caz In orice caz răutatea ta ,este cu atât mai grobiana ,cu cât ea a fost manifestat în zile în care oamenii ar trebui pătrunși de spiritul împăciuitor al Crăciunului.
    Tot pentru tine iata si definitia cuvantului grobian:
    GROBI//ÁN \~ánă (\~éni, \~éne) și substantival Care vădește lipsă de educație; cu apucături grosolane; mârlan; mojic; bădăran; mitocan. /grobian
    Eu am obiceiul de a citi întâi articolul autorului ,fac comentariul meu,apoi ma aplec si asupra celorlați postaci!
    Sursa : NODEX

  8. Pingback: Crin Antonescu: “Sugerez o alianţă, o comasare a acestor două mari partide. (…) Trebuie foarte repede să punem la o parte diferenţele dintre noi. Este limpede ce ne uneşte” « Hai ca se poate!

  9. Pingback: Baconschi propune vot prin corespondenta pentru romanii din diaspora « Dum spiro, spero

  10. Pingback: Bilanţ pozitiv | Ioan Usca

  11. Pingback: In atentia romanilor din afara tarii: Proiectul legislativ privind votul prin corespondenta este supus dezbateri publice timp de 30 de zile

  12. Pingback: Proiectul legislativ privind votul prin corespondenta este supus timp de 30 de zile dezbaterii publice « Hai ca se poate!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s