Conferinta ONU de la Istanbul

Am participat, in aceasta saptamana, la Istanbul, la Conferința Organizatiei Natiunilor Unite privind țările cel mai putin dezvoltate. Discutiile, incepute duminica si incheiate azi, s-au concentrat asupra evaluarii programului de actiune stabilit la precedenta conferinta de la Bruxelles din 2001 si a elaborarii unui nou plan de sprijin, in urmatorul deceniu, a celor mai sarace state ale planetei. Nu e vorba de o relatie de caritate, ci de investitii pentru a impulsiona relansarea economica si stabilitatea nu numai in aceste tari, multe din ele afectate de crize si conflicte, ci implicit si la nivel mondial, in conditiile in care evolutiile dintr-o regiune a globului au un impact tot mai vast, asa cum se intampla acum, spre exemplu, in nordul Africii.

Dezbaterile au vizat posibilitatea mobilizarii de resurse suplimentare pentru a sustine grupul celor mai slab dezvoltate 48 de tari ale planetei si identificarea celor mai adecvate solutii pentru a raspunde principalelor provocari cu care se confrunta acestea – necesitatea cresterii capacitatii productive, a suplimentarii asistentei internationale pentru dezvoltare si a sporirii investitiilor straine directe, transferul de tehnologie, asigurarea securitatii alimentare, dezvoltarea comertului, schimbarile climatice si accesul la educatie si servicii medicale. Aceste tari, in care venitul anual pe locuitor este mai mic de 745 de dolari, grupeaza peste o zecime din populatia lumii, dar nu atrag decat 2% din investitii si nu ating decat 1% din exportul global.

Am avut, pe langa discutiile din plen, intalniri cu reprezentantii FMI si ai Bancii Mondiale, ai Uniunii Interparlamentare, ai societatii civile, precum si cu comisarul european pentru Dezvoltare, Andris Piebalgs. Am abordat, in discutiile delegatiei europarlamentare cu FMI, problema absentei componentei sociale din programele Fondului si riscul adancirii crizelor deja existente in tarile sarace. In dialogul cu Ngozi Okonjo Iwela, director in cadrul Bancii Mondiale, punctul central l-a reprezentat coruptia din statele beneficiare ale asistentei pentru dezvoltare si posibilitatea instituirii unui mecanism eficace de evaluare si control. Nu in ultimul rand, am atras atentia secretarului general al Uniunii Interparlamentare, Anders Johnsson, asupra necesitatii sprijinirii parlamentelor din tarile slab dezvoltate, pentru o mai mare putere decizionala si, implicit, o consolidare a guvernarii democratice. De asemenea, in rundele de discutii avute cu comisarul Piebalgs am analizat posibilitatea identificarii unor noi solutii de finantare a ajutorului pentru dezvoltare si, totodata, am discutat problema subreprezentarii, la nivelul institutiilor globale, a Uniunii Europene, principalul donator international.

Desfasurata între 8 și 13 mai, conferinta ONU, care are loc o data la zece ani, a reunit sefi de stat si de guvern si parlamentari din intreaga lume, reprezentanti ai institutiilor internationale, ai societatii civile si mediului academic. Au participat la lucrari secretarul general al ONU, Ban Ki-moon, presedintele Comisiei Eu­­ro­pe­ne, José Manuel Barroso, presedintele si premierul Turciei, Ab­dullah Gül si Recep Tayyip Erdogan, presedintele Iranului, Mahmoud Ahmadinejad, si cel afgan, Hamid Karzai, precum si numerosi lideri africani.

2 gânduri despre “Conferinta ONU de la Istanbul

  1. Sper sa se concretizeze si actiuni in urma acestor conferinte. Unor tari dezvoltate le-ar fi destul de usor sa investeasca in aceste tari si macar sa le ajute sa poata produce ceva local si sa exporte.
    Problema acestor tari vine din faptul ca oamenii nu sunt pregatiti si iar tara are o economie de subzistenta.

    Stimata doamna Corina Cretu,
    Mă numesc Andrei şi tocmai v-am descoperit blogul. Vreau să vă felicit atât pentru articolele scrise dar şi pentru faptul că aţi ajuns unde sunteţi (o blogarita respectata şi citita de multe persoane).
    Eu sunt un student care îşi doreşte să câştige un ban cinstit oferind meditaţii la limba engleză. Deoarece nu sunt un profesor şi nu am contact zilnic cu nenumăraţi copii, m-am hotărât să mă promovez pe internet.
    Am un blog de prezentare în care scriu articole utile pentru părinţi în ceea ce priveşte educarea copiilor. Momentan am puţine articole dar mi-am propus să scriu zilnic.
    Am apelat la dvs. în speranţa că m-aţi putea ajuta. Orice ajutor este binevenit, de la un sfat prietenesc până la recomandarea unei persoane interesate de meditaţii (prima şedinţa este gratuită). Momentan am văzut că google nu m-a indexat şi cum vine în curând vacanţa, şansele să mai găsesc elevi interesaţi scad pe zi ce trece. V-aş rămâne îndatorat dacă am putea face un link exchange în care să rămâneţi pentru totdeauna în blogroll-ul meu iar dvs. să îmi ţineţi link-ul pe blog-ul dvs. timp de o luna.
    Îmi cer scuze dacă prin acest mail v-am ofensat în vreun fel. Ştiu că aţi ajuns unde sunteţi prin muncă şi timp şi va mulţumesc că mi-aţi citit acest mail.

    Cu respect,
    Andrei

    PS Puteti sterge partea off-topic

Lasă un răspuns

