Viitorul european al Serbiei depinde de respectarea drepturilor minoritatii romane

Am cerut, azi, Comisiei Europene sa conditioneze discutiile privind viitorul european al Serbiei de respectarea drepturilor minoritatii romane din aceasta tara. In interpelarea adresata am sesizat forul comunitar cu privire la recentele atacuri armate indreptate impotriva liderilor comunitatilor romanesti din Timoc si Voivodina. Aceste violente revoltatoare reprezinta apogeul unui proces constant de discriminare, deznationalizare si persecutii la care sunt supusi romanii din Serbia.

In acest context, am atras atentia asupra blocarii sistematice a accesului minoritatii romane din Serbia la educatie, asistenta religioasa, presa si administratie publica in limba materna. Dialogul privind acordarea statutului de tara candidata la aderarea la UE trebuie sa vizeze, in primul rand, necesitatea masurilor concrete si urgente de eradicare a oricaror forme de discriminare a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale. Arestarea prezumtivilor criminali de razboi nu este suficienta pentru a face Serbia apta sa apartina comunitatii europene.

De asemenea, am solicitat forurilor europene sa monitorizeze strict modul in care autoritatile sarbe pun in practica prevederile Rezolutiei nr. 1632/2008 si ale Recomandarii 1845/2008 ale Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, referitoare la situaţia minorităţilor naţionale din Voievodina şi a minorităţii române din Serbia. 

11 gânduri despre “Viitorul european al Serbiei depinde de respectarea drepturilor minoritatii romane

  1. Pingback: La mulţi ani prieteni! « Popateapa's Blog

  2. Pingback: A mai scapat odată Boc, sau unde ne este opoziţia? « Popateapa's Blog

  3. Pingback: Atentat la democratie!! « Motanul Incaltat

  4. @Corina Cretu
    Din nou un sincer bravo!

    „[…]recentele atacuri armate indreptate impotriva liderilor comunitatilor romanesti din Timoc si Voivodina. Aceste violente revoltatoare reprezinta apogeul unui proces constant de discriminare, deznationalizare si persecutii la care sunt supusi romanii din Serbia.”

    Este inadmisibil!
    Uniunea Europeana ar trebui sa aiba o mai mare influenta pentru democratizarea reala a Serbiei si pentru respectarea Drepturilor Omului in Serbia.
    Ceea ce va voi spune ar putea parea surprinzator. Este clar ca Serbia, la ora actuala, trece printr-o profunda criza morala. Cauzele sunt stiute: Serbia a trecut printr-un razboi greu… Tara aceasta, fara indoiala, are nevoie de ajutor. Sa nu uitam ca si Serbia si Romania sunt doua tari crestin ortodoxe si au avut, de-alungul timpului, relatii foarte bune, de prietenie. Poate ca n-ar strica daca ati incerca sa faceti apel la Biserica Ortodoxa Romana pentru ca, in alianta cu Dvs., parlamentarii europeni romani, sa se implice la randul sau in intensificarea dialogului cu autoritatile de la Belgrad. Stiu ca au fost persecutii si in ceea ce priveste construirea de biserici pentru comunitatile romanesti din Serbia, din partea autoritatilor sarbe, lucru deloc crestinesc. N-ar strica o politica mai activa, intensificarea dialogului bilateral si ajutorul fratesc pe care Romania il poate da Serbiei. Nu mai vorbesc de faptul ca Romania a sustinut in mod activ pozitia Serbiei in cazul Kosovo, nerecunoscand statul kosovar.

  5. Pingback: Filmul motiunii de cenzura… « Motanul Incaltat

  6. Pingback: Sionismul american nu vrea să fie pace! « Popateapa's Blog

  7. Stimata doamna Cretu, va multumesc pentru articolele pe care le-ati scris in 2011, pentru faptul ca ne-ati impartasit din gindurile dumneavoastra, pentru faptul ca ne-ati publicat comentariile. Va doresc Craciun Fericit si La Multi Ani!

  8. Dupa mine Serbia e inaintea noastra.Am vazut Croatia,am vazut Muntenegru,am vazut Bosnia,am vazut Slovenia.Croatia e cu mult inaintea noastra,nu mai zic Slovenia.Cand am trecut din Italia in Slovenia,nu prea am simtit diferenta.Mergeam pe autostrada si mi s-a spus ca am intrat in Slovenia.Mai degraba noi suntem de plans.Bulgarii sunt cu mult inaintea noastra.Au ajuns sa aiba salariul minim 233 euro pe luna.
    PS: Nu am vazut Macedonia.
    PPS: Sa ii plangem pe greci?Vorba unuia:astia au peste 1000 euro pe luna,indiferfent de masurile de austeritate ce le ia guvernul,o duc de 1000 ori mai bine decat noi.
    Dar noi probabil o sa ii plangem pe nemti,ca deja am vazut ca ii plangem pe portughezi,pe spanioli,pe italieni si chiar pe americani.

  9. Doamna Corina Cretu ca membru al parlamentului european va rog frumos sa va faceti temele in legatura cu ACTA daca dumneavoastra ca membru al parlamentului european nu votati impotriva acestui „agreement” internetul se va schimba drastic fiind cenzurat la fel ca radioul si televiziunea si va fi schimbat in un mod drastic , iar multe alte lucruri patentate nu vor mai putea fi refolosite in masa fara plata unor taxe catre patentatori. va rugam sa va faceti treaba SI SA VOTATI IMPOTRIVA ACTA va rog sa fiti ambasadorul anti ACTA si sa incercati sa mediatitzati acest lucru fara ajutorul dvs nu putem reusi.

  10. Chiar daca am raspuns putin mai tarziu, sper sa cititi scurta mea opinie legata de acest subiect.

    Am fost in aceasta vara in zona Negotinului si am stat la niste prieteni vlahi, care vin in fiecare vara din Ljubljana sa-si petreaca vacanta in satele de unde au plecat. Vorbesc romaneste intre ei, uneori intreaba romaneste si primesc raspunsul in sarbeste. Chiar daca am vorbit mai mult in engleza cu ei, i-am intrebat „sunteti romani, nu?”. Am primit un raspuns foarte dur. Noi nu vorbim romana, nu suntem romani. Suntem sarbi.

    Asta chiar daca asculta la radio, programe romanesti, folosesc cuvinte romanesti si asculta in zilele de sarbatoare muzica romaneasca.

    Pentru ei „romanesc” nu exista, ci doar „vlah”.

    Este vina noastra, a romanilor din Romania, ca timp de zeci de ani am uitat de existenta lor, i-am neglijat. Ei au crescut in Serbia si trebuie sa fie recunoscatori acestei tari. Pe de alta parte, statul sarb trebuie sa le ofere libertatea de a alege daca vor sa invete ori sa se roage in limba romana.

    Romania nu trebuie sa ceara aceste drepturi ca un schimb al nerecunoasterii Kosovo sau printr-o blocare a procesului de aderare la UE, ci doar printr-un dialog deschis intre clasa politica si biserica.

    Problema vlahilor se poate rezolva doar stand in satele timocene, discutand cu acei oameni si nu doar cu niste reprezentanti ai unor asociatii.

Lasă un răspuns

