Raportul Comisiei Europene privind Justiția, oglinda a 5 ani de guvernare PD-L

Raportul Comisiei Europene privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de Control și Verificare riscă să aibă o soartă ingrată. Intens comentat, în contextul evoluțiilor politice recente, acest raport a fost folosit, încă dinaintea publicării, ca armă în războiul electoral intern. PD-L s-a repezit, cu tupeul și cinismul specifice, să exploateze mediatic un document care nu vizează ultimele două săptămâni sau ultimele două luni din activitatea Justiției române, ci o perioadă de cinci ani.

N-am auzit în corul propagandiștilor regimului Băsescu nici o voce care să aibă onestitatea de a menționa una din realitățile sesizate în documentul dat publicității de Comisia Europeană: potrivit unui sondaj Eurobarometru din februarie 2012, 67 % dintre români consideră că nivelul corupției a crescut în ultimii trei ani. Peste 90% din cetățeni afirmă că deficiențele din sistemul judiciar și corupția sunt probleme importante pentru țara lor. Dincolo de recunoașterea unor progrese, înregistrate sub cunoscuta presiune periodică a acestor monitorizări, conținutul acestui raport confirmă temeiurile acestei percepții publice negative și sintetizează numeroasele deficiențe acumulate în ”anii de glorie” ai reformei în justiție, desfășurate sub înaltul patronaj al președintelui Băsescu.

Conform raportului, ”Banca Mondială a măsurat nivelul de performanță al administrației publice din România și a constatat că este cel mai puțin eficace din UE. Sistemul judiciar este afectat de unele dintre aceleași deficiențe. În ciuda anumitor îmbunătățiri, imaginea globală este aceea a unei lipse de dinamism în abordarea problemelor care au un impact real asupra capacității sistemului judiciar de a face dreptate în mod rapid și consecvent. Printre probleme se numără capacitățile limitate și presiunea volumului de lucru asupra judecătorilor și procurorilor, care sunt în mare măsură generate de dezechilibre în materie de resurse și diferențe acute privind volumul de lucru între zone geografice și niveluri de jurisdicție. Alte probleme sunt numărul mare de posturi vacante, asigurarea unei formări la intrarea în profesie și deficiențele din structura și organizarea internă a instanțelor și a parchetelor”. Sunt probleme reale, concrete, ignorate de oamenii desemnați de Traian Băsescu să reformeze justiția. Aceste deficiențe structurale grave necesită mobilizarea urgentă de resurse și, mai ales, o preocupare coerentă, pe termen lung, indiferent cine se va afla la guvernare în anii următori.

O altă critică privește faptul că ”sistemul juridic din România are trăsături care îl fac vulnerabil față de abuzuri, cum ar fi faptul că termenele de prescripție nu se sting sau nu sunt suspendate în momentul trimiterii în judecată. Acest lucru este adesea exacerbat printr-o soluționare permisivă a cererilor depuse la termenele de judecată, care pare a fi în mod preponderent în favoarea apărării”. De asemenea, raportul sintetizează dificultățile sistemului judiciar de a soluționa definitiv în instanță cazuri financiare complexe, în special cele care implică achiziții publice. Se subliniază că reputația sistemului judiciar a fost afectată de o serie abateri profesionale, la care răspunsul factorilor de decizie din sistemul judiciar a fost lipsit de fermitate. ”Faptul că judecători criticați sever de opinia publică și-au continuat activitatea pe parcursul desfășurării anchetelor a adus atingere reputației instanțelor. Ar trebui instituite norme clare, cum ar fi suspendarea imediată a magistraților care sunt anchetați pentru infracțiuni grave precum corupția la nivel înalt”, se afirmă în raport.

Problema inconsecvenței jurisprudenței este, de asemenea, identificată ca o deficiență majoră a sistemului judiciar din România. ”Chiar și în cazurile în care judecătorii doresc să îmbunătățească consecvența, aceștia nu au la dispoziție instrumentele necesare pentru a avea acces la jurisprudența altor instanțe. Nu a fost încă instituit un sistem de publicare electronică integrală a hotărârilor instanțelor, inclusiv a deciziilor Înaltei Curți de Casație și Justiție”, se arată în raport. Este numai unul din multele exemple ale observațiilor tehnice cuprinse în raport, cu privire la minusuri ce datează de ani de zile și pentru care răspunderea revine guvernărilor din 2007 încoace, pentru că este prematur să-i fie imputate unui guvern aflat în exercițiu de două luni, și acestea de gherilă politică fără precedent.

Apărut într-un moment politic de intensă confruntare internă și confuzie externă, raportul admite că anumite acțiuni recente sunt explicabile, având în vedere un ”sistem politic excesiv de polarizat, în care neîncrederea dintre entitățile politice și acuzațiile sunt o practică obișnuită”. Este o particularitate nedorită, de care putem scăpa, politic, prin recursul la instanța supremă într-o democrație, votul cetățenilor. Iar din punct de vedere juridic, prin aplicarea recomandărilor raportului, de la introducerea noii strategii naționale anticorupție și a noilor coduri, până la stabilirea unui mecanism de coordonare între poliție, parchete și autoritățile de control administrativ, în special în prevenirea și sancționarea corupției, fraudei și conflictelor de interese, inclusiv în zone precum achizițiile publice.

Din păcate, instrumentalizarea politică a raportului Comisiei Europene nu ține doar de disputa politică internă. Reacțiile unor medii politice și de presă arată clar intenția folosirii sale pentru a bloca accesul României în Spațiul Schengen. Eșecul acestei aderări, cel mai grav în materie de justiție și politică externă de la integrarea în UE, este una din consecințele catastrofale ale guvernărilor PD-L, accentuate acum în zbaterea disperată de a stopa prăbușirea definitivă a unui regim corupt, clientelar și incompetent, care încearcă să evite decontul propriilor fapte prin împingerea țării într-o criză politică dezastruoasă.

Anunțuri

8 gânduri despre “Raportul Comisiei Europene privind Justiția, oglinda a 5 ani de guvernare PD-L

  1. Pingback: Cod roşu pentru România! « Popateapa's Blog

  2. Pingback: Traian Băsescu, căpitanul Titanicului, sau cel care l-ar fi învins pe Marcus Ulpius Nerva Traianus « Popateapa's Blog

  3. Am pierdut 100.000 euro numai din diferenta de curs.Ieri un euro era 45637 lei,azi e 45848.Daca dupa 29 iulie nu se rezolva nimic,nu voi vota usl.Daca faci o chestie,ti-o asumi.Si dolarul a evadat.Ce face Mugur Isarescu?Nu inteleg.E unul din butoanele lui Basescu?Sau nu are nicio treaba si nu are incotro?Multi analisti spun ca Mugur poate tine cursul cum vrea el.Dar ce interes e sa fie euro si dolarul atat de puternici?
    As putea sa dau in judecata pe cineva.In fond pierderea mi-o face statul,nu e din vina mea.

    • USL a depus ieri după amiaza o plângere penală împotriva a 15 persoane:
      M.R. Ungureanu
      Monica Macovei
      Traian Băsescu
      Sever Voinescu
      Sebastian Lăzăroiu
      Cristian Preda
      Raluca Turcan
      Andreea Paul (Vass)
      Cezar Preda
      Cristian Boureanu
      Emil Boc
      Vasile Blaga
      Anca Boagiu
      Nicuşor Păduraru
      Ioan Oltean
      Acuzația: “răspândire de informaţii false, pentru defăimarea ţării şi a naţiunii şi pentru periclitarea siguranţei economiei naţionale şi a stabilităţii monedei”.

      Delictul de opinie a fost desființat in România, in 1989.

      Si asta pentru ca libertatea de exprimare e garantata prin Constituție. Băieții din USL s-au întors in timp, tocmai pe vremea lui Ceaușescu! Așa ca, ce-o fi in mintea lui Ponta, nu-mi dau seama. Se crede in Cuba? Se crede Che Guevara?

  4. @Corina Cretu
    Da… Dar nu trebuie sa subestimati capacitatea PDL de a influenta cancelariile occidentale. Mie mi se pare ca USL tocmai asta face si joaca aceasta carte cu o lipsa de diplomatie demna de o cauza mai buna. Ati depus o plangere penala impotriva a 14 membrii PDL (printre ei se gaseste si Basescu) dand posibilitatea PDL de a contraataca. Si va face lucrul asta si in continuare, subminand credibilitatea USL in Uniunea Europeana, intr-un moment nu usor pentru USL. Miza PDL o reprezinta, desigur, alegerile legislative din toamna, indiferent de rezultatul referendumului. USL trebuie sa demonstreze Uniunii Europene ca e o forta politica democratica. Dumneavoastra vorbiti aici de MCV, punand accentul pe aspectul, daca se poate spune asa, juridic, uitand de celalalt aspect, tot atat de important, chiar mai important – cel politic. Si aici avem o problema de perceptie: PDL va face tot posibilul, ajutat, cred, si de PPE ca perceptia opiniei publice europene asupra USL sa fie una negativa. USL pare a ignora cu desavarsire acest aspect important. Ceea ce nu intelege USL, si lucrul asta ma frapeaza, este ca PDL va face totul ca sa va determine sa gresiti. Iar USL nu pare a avea in vedere combaterea unei astfel de strategii a adversarilor politici…

  5. Pingback: Foarte multe de ce-uri « Motanul Incaltat

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s